Lymfoedeem

Zwelling van één of meerdere lichaamsdelen door vochtophoping

Lymfoedeem

Lymfoedeem is een zwelling van een lichaamsdeel door opeenhoping van vocht, ook wel lymfevocht. Lymfevocht is afkomstig uit het lymfestelsel en bevat vocht en afvalstoffen uit het lichaam. Lymfoedeem ontstaat ten gevolgen van een aangeboren afwijking aan het lymfestelsel of ernstige beschadiging van de lymfevaten of lymfeknopen, als gevolg van, bijvoorbeeld, een operatie of bestraling. Naast de opeenhoping van vocht kunnen klachten voorkomen, zoals een zwaar en/of vermoeid gevoel in het aangedane lichaamsdeel, pijn, gewrichtsklachten en het ontstaan van ontstekingen of wonden.

Het is van belang om de huid goed te verzorgen, door regelmatig een verzorgende zalf of crème aan te brengen. Vervang scheermesjes door ontharingscrèmes wanneer je benen of oksels gaat ontharen, om het ontstaan van wonden of infecties te voorkomen. Voldoende lichaamsbeweging (minstens 30 minuten) per dag helpt de afvloed van lymfevocht te stimuleren. Wanneer er sprake is van overgewicht, wordt aangeraden om gewicht te verliezen.

Bij Huid en Haar Clinics kunnen wij manuele lymfdrainage (MLD) toepassen om het vocht in het aangedane lichaamsdeel af te voeren. Dit zorgt uiteindelijk voor een volumevermindering en vermindert de bijbehorende klachten, zoals pijn.

• Kwaliteit
  • Onvergetelijke ervaring!
  • Bevlogen vakmensen, altijd die extra stap!

Amalialaan 43
3734 KE Baarn

Social

© Huid en haar Clinics. All rights reserved.

• Maandag
  • Dinsdag
    08:30 – 17:00 uur
  • Woensdag
  • Donderdag
  • Vrijdag
    08:30 – 18:00 uur

Afspraken

Wij werken uitsluitend op afspraak. Om een afspraak te maken kunt u telefonisch contact met ons opnemen.

Op werkdagen zijn wij tussen 8.30 en 21.00 uur telefonisch te bereiken op 035 533 01 00. U kunt ons ook een e-mail sturen. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op!